Klaar voor de toekomst
De fleetafdeling van Q8 vernieuwt zijn producten en diensten onophoudelijk, zodat ze beantwoorden aan de veranderende behoeften van de vlootbeheerders. Q8 zet daarbij niet alleen in op de voortdurende uitbreiding van het netwerk, maar toont ook interesse voor de sectoren van de e-Mobility en Mobility. We hadden het erover met Bart Moens, Fleet Sales Manager Benelux van Kuwait Petroleum.
Link2fleet: De grootte van het netwerk van tankstations is vaak belangrijk voor vlootbeheerders. Wat is vandaag het bereik van het netwerk van Q8?
Bart Moens: “Momenteel telt het Q8 netwerk in België meer dan 455 stations. De voorbije jaren is dit aantal met bijna 20 procent uitgebreid. Daarnaast bestaat er voor klanten ook de mogelijkheid om te tanken op het netwerk van Texaco, hetgeen het totaal aantal stations op meer dan 700 brengt.”
L2f: Uw back-office systeem dat is gericht op fleet managers werd aangepast. Welke evoluties heeft het ondergaan?
BM: “Het werd aangepast zodat het de maatstaf voor de sector werd. Ons systeem werkt echt in real-time, aangezien de transacties met een vertraging van 2 seconden weergegeven worden, kaarten onmiddellijk (tijdelijk) geblokkeerd of gedeblokkeerd kunnen worden en ook wijzigingen aan limieten of pincodes meteen van toepassing worden. Hetzelfde geldt trouwens voor het toevoegen of schrappen van producten of diensten. Controles via een gesloten en betrouwbaar systeem en een onmiddellijke en kwaliteitsvolle rapportering zijn noodzakelijk, want een tankkaart vertegenwoordigt nu eenmaal veel geld.”
L2f: En aan bestuurders biedt u de Q8-app aan. Wat zijn daar de belangrijkste functies van?
BM: “De gebruiker van de Q8 Liberty Card kan deze app downloaden, waarmee hij gemakkelijk tankstations kan vinden in de buurt, net als de diensten die er aangeboden worden, terwijl het systeem hem eveneens tot bij het tankstation van zijn keuze kan navigeren.”
Lf2: Q8 verwacht ook evoluties in de e-Mobility en Mobility. Hoe wordt dat uitgerold?
BM: “Gezien de marktevolutie investeren wij eveneens in mobiliteit. Vandaar dat een samenwerking met XXImo werd opgezet die resulteerde in de Q8 Mobility Card. Een vlootbeheerder kan zijn medewerkers dankzij deze kaart toegang verlenen tot een hele reeks mobiliteitsoplossingen zonder zich zorgen hoeven te maken over het administratieve werk dat daaraan verbonden is. Alle uitgaven komen immers op één maandelijkse factuur terecht. De vlootbeheerder kan zelf de diensten samenstellen waartoe elke medewerker toegang krijgt en vooral een maandelijks budget definiëren specifiek voor elke individuele medewerker. Parallel zijn zowel de Q8 Mobility Card als de Q8 Liberty Card cafetariaplankaarten geworden. Ze worden al gebruikt door meerdere grote bedrijven, die er bonussen of vakantiegeld op uitbetalen. De bedragen worden opgeladen op een kaart met een jaarlijkse of maandelijkse limiet en met de mogelijkheid om het resterende bedrag naar de volgende periode door te schuiven.”
L2f: De mobiliteit van morgen hangt ook af van alternatieve aandrijfvormen. Waar staat Q8 op dit vlak?
BM: “E-Mobility is voor ons een zeer interessant domein. Sinds een paar jaar investeren wij sterk in CNG en laadpalen voor elektrische voertuigen. Wij maken bijvoorbeeld deel uit van het Ionity project dat de inplanting van 400 ‘high power’ laadpalen langs de grote autosnelwegassen doorheen heel Europa voorziet.”
Voor meer info: [email protected]